Verbonden partijen

Vanwegebestuurlijke, beleidsmatige en/of financiële belangen en mogelijk dito risico’s is het gewenst dat in de begroting en jaarstukken meer aandacht wordt besteed aan derde rechtspersonen, waarmee de gemeente Someren een bestuurlijke en financiële band heeft. Dat zijn deelnemingen (vennootschappen), gemeenschappelijke regelingen, stichtingen en verenigingen. Onder bestuurlijk belang wordt verstaan: een zetel in het bestuur van een participatie of het hebben van een stemrecht. Met een financieel belang wordt bedoeld dat de gemeente middelen ter beschikking heeft gesteld die ze kwijt is in geval van faillissement van de verbonden partij en/of als financiële problemen bij de verbonden partij verhaald kunnen worden op de gemeente Someren.

Het inzichtelijk maken van de verbonden partijen is om twee redenen van belang. De eerste reden is dat verbonden partijen vaak beleid uitvoeren dat de gemeente in principe ook zelf kan blijven doen. De gemeente mandateert als het ware de verbonden partij. De tweede reden betreft de kosten/het budgettaire beslag en de financiële risico’s, die de gemeente met de verbonden partijen kan lopen en de daaruit voortvloeiende budgettaire gevolgen.

Hieronder is een overzicht gegeven van publiek- en privaatrechtelijke rechtspersonen waarin de gemeente Someren  participeert, die onder de noemer van verbonden partijen kunnen worden gerangschikt.

Publiekrechtelijke personen

Hierna zijn 6 gemeenschappelijke regelingen vermeld waarin de gemeente Someren participeert. De uitgaven die voortvloeien uit deelname aan gemeenschappelijke regelingen zijn verplichte uitgaven die in de begroting opgenomen dienen te worden. Op grond van het bepaalde in de Wet gemeenschappelijke regelingen heeft de gemeenteraad de mogelijkheid opmerkingen over de begroting kenbaar te maken aan het algemeen bestuur van de betreffende gemeenschappelijke regeling.

Naam verbonden partij

G.G.D. Brabant Zuid-Oost

Vestigingsplaats

Eindhoven

Programma

Maatschappelijke zorg

Doel en openbaar belang

De GGD heeft tot doel een bijdrage te leveren aan de publieke gezondheidszorg en de ambulancezorg

Partners

De deelnemende gemeenten zijn Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen, Oirschot, Reusel-de Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven, Waalre.

Bestuurlijke betrokkenheid

Gemeentebestuurders zijn vertegenwoordigd in het algemeen bestuur en het dagelijks bestuur van de GGD. Het algemeen bestuur stelt de hoofdlijnen van het GGD beleid vast alsmede de begroting en de jaarrekening. Het dagelijks bestuur ziet toe op de dagelijkse gang van zaken, bereidt samen met de directeur de AB-vergaderingen voor en draagt zorg voor het uitvoeren van de besluiten van het AB.  Het AB vergadert ca 4 keer per jaar en het DB vergadert maandelijks.

Eigen vermogen

Per 31-12-2016 € 3.050.000,--

Vreemd vermogen

Per 31-12-2016 € 13.875.000,--

Financieel resultaat

Geschat over het jaar 2016 € 275.000,-- voordelig.

Financieel belang

Jaarlijkse bijdrage 2016: € 294.000,--

Risico’s

De aangesloten gemeenten zijn aansprakelijk voor tekorten op basis van het aantal inwoners. In 2015 heeft het Algemeen Bestuur ingestemd met de "Beleidsnota risicomanagement en weerstandsvermogen" en daaraan gekoppeld de geactualiseerde "Nota reserves en voorzieningen". Op basis van het risicoprofiel is de Algemene Reserve  bepaald op € 2.000.000,-. Het risicoprofiel wordt in de bestuursrapportages en jaarrekeningverantwoording gemonitord en indien daartoe aanleiding is wordt de omvang van de Algemene Reserve vierjaarlijks aangepast.

Ontwikkelingen

De ontwikkelingen waarmee de GGD te maken heeft zijn beschreven in de kadernota. De belangrijkste ontwikkelingen zijn:

  • Een nieuw paraatheid- en spreidingsplan ambulancezorg
  • Het borgen van publieke gezondheid in de omgevingsvisie en omgevingsplannen van gemeenten
  • Toename van drugsgebruik onder jongeren: een programmatische netwerkaanpak is gestart;
  • Toename van suïcides: een programmatische netwerkaanpak is gestart.
  • Toename van vluchtelingen en arbeidsmigranten; de gezondheid van deze kwetsbare groepen vraagt extra inzet en aandacht.

Optimaal inzetten van Jeugdgezondheidszorg  als collectieve basisvoorziening in de jeugdzorgketen

Rapportages

Voorlopige Jaarrekening 2016

Naam verbonden partij

Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Zuidoost-Brabant

Vestigingsplaats

Eindhoven

Programma

Openbare Orde en Veiligheid

Doel en openbaar belang

Taken:
-Het ontwikkelen van een goed toegeruste organisatie van de hulpverlening.
-Het bevorderen van een goede integrale samen-werking tussen de bij de hulpverlening en de bestrijding van ongevallen en rampen betrokken organisaties.
-Het bevorderen van de bestuurlijke samenwerking c.q. integratie van de bij de hulpverlening en de bestrijding van ongevallen en rampen betrokken organisaties in de regio Zuidoost-Brabant.
-Het onder alle omstandigheden bewerkstelligen van een doelmatig georganiseerde en gecoördineerde uitvoering van werkzaamheden ter zake van het voorkomen, beperken en bestrijden van brand, het beperken van brandgevaar en/of ongevallen bij brand en al hetgeen wat daarmee verband houdt, het beperken en bestrijden van gevaar voor mensen en dieren bij ongevallen anders dan brand, het beperken en bestrijden van rampen en het bevorderen van goede hulpverlening bij ongevallen en rampen.
-Het realiseren en in stand houden van, en de verantwoording dragen voor een integraal ambulancezorgsysteem in de regio Zuidoost-Brabant.

Partners

De deelnemende gemeenten zijn Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen, Oirschot, Reusel-de Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre.

Bestuurlijk belang

De gemeenschappelijke regeling kent een Algemeen Bestuur dat gevormd wordt uit de burgemeesters van de deelnemende gemeenten.

Eigen vermogen

Per 31-12-2016 € 9.172.324,--

Vreemd vermogen

Per 31-12-2016 € 12.187.640,--

Financieel resultaat

Over het jaar 2016 € 2.412.471,-- voordelig.

Financieel belang

Gemeentelijke bijdrage 2016 € 830.520,--.

Risico’s

De aangesloten gemeenten zijn aansprakelijk voor tekorten op basis van het aantal inwoners.
In 2015 heeft het Algemeen Bestuur ingestemd met de "Beleidsnota risicomanagement en weerstands-vermogen" en daaraan gekoppeld de geactualiseerde "Nota reserves en voorzieningen" Op basis van het risicoprofiel is de Algemene Reserve van de VRBZO bepaald op € 2.000.000,--. Het risicoprofiel wordt in de bestuursrapportages en jaarrekening-verantwoording gemonitord en indien daartoe aanleiding is wordt de omvang van de Algemene Reserve vierjaarlijks aangepast.

Ontwikkelingen

-Uit onderzoek is gebleken dat de vergunning voor het ambulancevervoer het best kan worden neergelegd bij GGD Brabant-Zuidoost. Dit kan pas bij de nieuwe aanbesteding in 2018. Vooruitlopend hierop is ultimo 2015 het RAV-bureau met aanverwante taken overgedragen aan het GGD BZO.
-In 2015 heeft het Algemeen Bestuur ingestemd met de Toekomstvisie Brandweerzorg. De hier uit voort vloeiende plannen zijn in 2016 verder uitgewerkt.
-In de landelijke planning is opgenomen dat de meld- kamers van Brabant-Zuidoost en Brabant-Noord medio 2019 worden samengevoegd. Om forse investeringen te voorkomen streeft men er Bestuurlijk naar om vanaf 2018 op één locatie te gaan werken.
-Voor 2016 heeft een herijking van het gemeente-fonds plaatsgevonden voor o.a. het taakveld Openbare Orde en Veiligheid. De verdeelsleutel voor de gemeentelijke bijdragen is hiervan afgeleid. Besloten is dat in 2017 deze verdeelsleutel in de begroting wordt vertaald. Voor de gemeente Someren leidt dit tot een forse stijging.

Rapportages

Jaarrekening 2016

Naam verbonden partij

Regeling hypotheekfonds Noord-Brabantse gemeenten

Vestigingsplaats

Eindhoven

Programma

Algemene dekkingsmiddelen

Doel en openbaar belang

Oorspronkelijk bevorderen eigen woningbezit in gemeenten in Noord-Brabant. Thans in te staan voor de verplichtingen, die zijn overgegaan op NV
Bouwfonds Nederlandse gemeenten en toezien op
tijdige uitbetalingen door NV Bouwfonds
Nederlandse Gemeenten aan de deelnemende gemeenten.

Partners

De deelnemende gemeenten zijn:
Aalburg, Alphen-Chaam, Asten, Baarle Nassau, Bergen op Zoom, Bergeyk, Bernheze, Best, Bladel, Boekel, Boxmeer, Boxtel, Breda, Cranendonck, Cuijk, Deurne, Dongen, Eersel, Eindhoven, Etten-Leur, Geertruidenberg, Geldrop, Gemert-Bakel, Gilze en Rijen, Goirle, Grave, Haaren, Halderberge, Heeze-Leende, Helmond, ’s Hertogenbosch, Heusden, Hilvarenbeek, Laarbeek, Landerd, Lith, Loon op Zand, Maasdonk, Made, Mierlo, Mill en St. Hubert, Moerdijk, Nuenen c.a., Oirschot, Oisterwijk, Oosterhout, Oss, Ravenstein, Reusel-de Mierden, Roosendaal, Rucphen. Schijndel, Sint Anthonis, Sint-Michielsgestel, Sint Oedenrode, Someren, Son en Breugel, Steenbergen, Tilburg, Uden, Valkenswaard, Veghel, Veldhoven, Vught, Waalre, Waalwijk, Werkendam, Woensdrecht, Woudrichem, Zundert, Ammerzoden, Hedel en Maasdriel.

Bestuurlijk belang

Algemeen bestuur telt 1 lid per Brabantse gemeente. De leden worden benoemd door en uit de gemeenteraden, de voorzitter inbegrepen.

Eigen vermogen

H.N.G. is in Liquidatie. Aandelen zijn overgedragen aan N.V. Bouwfonds Nederlandse Gemeenten.

Vreemd vermogen

idem

Financieel resultaat

n.v.t.

Financieel belang

Er is geen jaarlijkse bijdrage verschuldigd.

Risico’s

Met de verkoop aan N.V. Bouwfonds Nederlandse Gemeenten is het doel van de gemeenschappelijke regeling gewijzigd en beperkt tot het instaan voor de gevolgen ingeval
N.V. Bouwfonds Nederlandse Gemeenten niet aan zijn verplichtingen voldoet. Aangesloten gemeenten zijn aansprakelijk voor tekorten. Het betreft hier een slapende regeling.
In artikel 1, lid 3 van de gemeenschappelijke regeling is bepaald dat de regeling wordt aangegaan voor onbepaalde tijd, met dien verstande dat de regeling wordt opgeheven zodra de N.V. Bouwfonds Nederlandse Gemeenten de totale koopsom krachtens de overname-overeenkomst heeft afgelost (2020).
Aangesloten gemeenten zijn aansprakelijk voor tekorten op basis van aantal inwoners.

Ontwikkelingen

n.v.t.

Rapportages

n.v.t.

Naam verbonden partij

Metropoolregio Eindhoven

Vestigingsplaats

Eindhoven

Programma

Diversen

Aard activiteiten

Samenwerkingsverband tussen 21 gemeenten in de regio Zuidoost-Brabant. Het takenpakket is vastgelegd in artikel 4 van de Gemeenschappelijke Regeling Metropoolregio Eindhoven.

Partners

De deelnemende gemeenten zijn Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen, Oirschot, Reusel-de Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven, Waalre.

Bestuurlijk belang

Het bestuur van de Metropoolregio Eindhoven bestaat uit het Algemeen Bestuur, het Dagelijks Bestuur en de voorzitter. In de GR is alles geregeld omtrent de samenstelling en werkwijze van deze organen. De bestuursorganen laten zich in hun taakuitoefening bijstaan door een regionaal platform en andere overlegorganen. Samenstelling en werkwijze van deze overlegorganen is geregeld in een onderliggend statuut.
Vanuit de gemeente Someren nemen ook afgevaardigden deel.

Eigen vermogen

Per 31-12-2016: € 4.823.940,--

Vreemd vermogen

Per 31-12-2016: € 26.085.557,-- waarvan voorzieningen € 17.191.702,--

Financieel resultaat (schatting)

Over het jaar 2016 € 350.000,-- (excl. mutatie voorziening Reorganisatie SRE)

Financieel belang

Gemeentelijke bijdrage 2016 (incl. RHC) € 242.115--

Risico’s

In hoofdstuk 5.1 paragraaf weerstandsvermogen van de programmabegroting 2016 van Metropool Regio Eindhoven zijn de risico's en bijbehorende weerstand-capaciteit benoemd. Bij de Bestuursrapportage 2016 is de paragraaf weerstandsvermogen geactualiseerd. De belangrijkste risico's worden gelopen bij de afbouw van het voormalig SRE personeel en bij de garantstelling voor de vuilverbranding AVI-Moerdijk.

Aangesloten gemeenten zijn aansprakelijk voor tekorten.

Ontwikkelingen

2016 was het eerste volledige jaar waarin de Metropoolregio Eindhoven opereerde in de nieuwe vorm. Aan de taken van het Regionaal Platform en de werkplaatsen Economische strategie (inclusief Investeringsfondsen), Bedrijventerreinen en detailhandel, Arbeidsmarkt, Strategie Ruimte, Mobiliteit en Innovatie en Wonen is verder invulling gegeven. Voor Duurzaamheid en Zorgvernieuwing en Innovatie zijn gesprekstafels ingericht.
Met de deelnemende gemeenten is afgesproken de samenwerking in de huidige vorm te evalueren. Dit gaat in 2017 gebeuren. De eerste procesvoorstellen zijn hiertoe aan het Algemeen Bestuur voorgelegd. Daarnaast dient de Metropoolregio Eindhoven verantwoording af te leggen over de geleverde prestaties. De wijze waarop dient aan te sluiten bij een innovatieve organisatie en is een continu proces binnen de organisatie. De inbreng en betrokkenheid van onze stakeholders wordt hierbij van groot belang geacht. De afbouw van de oude SRE organisatie loopt volgens planning.
De Metropoolregio hoeft met ingang van 1 juli 2016 geen IV3 kwartaalrapportages meer aan te leveren. Door de transformatie en de afschaffing van de WGR+ status is het begrotingstotaal onder het drempelbedrag van € 20 miljoen gekomen.

Rapportages

Voorlopige jaarrekening 2016

Naam verbonden partij

Senzer (vanaf 01-10-2016, voorheen: Atlantgroep / gemeente Helmond (afdeling WI) en Werkgeversplein)

Vestigingsplaats

Helmond

Programma

Werk en Inkomen

Doel en openbaar belang

Integrale uitvoering Participatiewet, alsmede activiteiten op het vlak van arbeidsreïntegratie en aangepaste arbeid aan personen uit de deelnemende gemeenten, die op afstand staan van de reguliere arbeidsmarkt.

Partners

De deelnemende gemeenten zijn Asten, Deurne, Gemert-Bakel, Helmond, Laarbeek, , Someren,.

Bestuurlijk belang

De gemeente Someren heeft het recht uit zijn midden, de voorzitter inbegrepen, 1 lid aan te wijzen voor het algemeen bestuur. Het lid van het algemeen bestuur is tevens lid van het dagelijks bestuur.

Eigen vermogen

Per 31-12-2016 € 15.910.000,--

Vreemd vermogen

Per 31-12-2016 € 13.462.000,--

Financieel resultaat

Over het jaar 2016 € 2.238.000,-- voordelig.

Financieel belang

Jaarlijkse bijdrage € 2.177.000,--

Risico’s

Sterke afhankelijkheid van rijksbeleid met betrekking tot de financiering. Omzet is afhankelijk van economische ontwikkelingen. Aangesloten gemeenten zijn aansprakelijk voor tekorten.

Ontwikkelingen

Uit de jaarrekening 2016 blijkt dat er  onvoldoende weerstandsvermogen aanwezig is.( Tekort 2016: € 1.100.000,--) Gezien de hoogte van de totale reserves, de onzekerheden over de toekomstige resultaten en de discussie over het positioneren van de risico's over de uitvoering van de Participatiewet wordt er nu geen aanvulling van het weerstandsvermogen gevraagd aan de deelnemende gemeenten.

Rapportages

Jaarrekening 2016

Naam verbonden partij

Blink

Vestigingsplaats

Helmond

Programma

Milieu en water

Doel en openbaar belang

De regeling heeft tot doel een zo doelmatig mogelijke uitvoering van de afvalinzameling en reinigingstaken.

Partners

De deelnemende gemeenten zijn:
Asten, Helmond, Gemert-Bakel, Laarbeek,  Nuenen en Someren.

Bestuurlijk belang

Het algemeen bestuur bestaat uit één lid per deelnemende gemeente. De leden worden door de raden van de deelnemende gemeenten uit hun midden, de voorzitter van de raad inbegrepen, op aanbeveling van burgemeester en wethouders aangewezen.

Eigen vermogen

Niet van toepassing, risico’s worden opgevangen door deelnemende gemeenten.

Vreemd vermogen

Per 31-12-2016 € 2.706.059,--.

Financieel resultaat

Niet van toepassing, er vindt afrekening met deelnemende gemeenten plaats waardoor financieel resultaat nihil is.

Financieel belang

Bijdrage 2016 € 838.155,--.

Risico’s

Aangesloten gemeenten zijn aansprakelijk voor tekorten.

Ontwikkelingen

Geen

Rapportages

Jaarrekening 2016

Naam verbonden partij

Omgevingsdienst Zuidoost-brabant

Vestigingsplaats

Eindhoven

Programma

Milieu en water

Doel en openbaar belang

De Omgevingsdienst is ingesteld om ten behoeve van de deelnemers taken uit te voeren op het gebied van het omgevingsrecht en daarmee als uitvoeringsdienst van het lokaal en provinciaal bestuur een bijdrage
te leveren aan het realiseren en borgen van de door de verantwoordelijke overheden in de regio Zuidoost-Brabant aangegeven kwaliteit van de fysieke leefomgeving.

Partners

Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-
Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen c.a., Oirschot,
Reusel-De Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven, Waalre
en Provincie Noord-Brabant.

Bestuurlijk belang

Door de gemeente Someren is 1 lid in het dagelijks bestuur afgevaardigd.

Eigen vermogen

Per 31-12-2016 € 1.577.000,--

Vreemd vermogen

Per 31-12-2016 € 8.443.000,--

Financieel resultaat

Over het jaar 2016 € 0,-- (incl. tariefcorrectie).

Financieel belang

Bijdrage 2016: € 610.000,--.

Risico’s

Ten behoeve van Begroting 2018 en jaarrekening 2016 zijn de risico’s opnieuw geïnventariseerd en geactualiseerd. Uit deze inventarisatie blijkt dat de verwachtingswaarde van de risico’s € 1.927.000,--bedraagt. Hiervan betreft € 665.000,-- het risico op verlaging van baten als gevolg van mogelijke bezuinigingen bij deelnemers. Aangezien dit laatste risico meer in de invloedssfeer van de deelnemers dan van de ODZOB ligt, is besloten dit risico niet af te dekken. Het restant bedrag van € 1.262.000,-- wordt afgedekt door de algemene reserve van de ODZOB, welke begin 2017 op dit peil komt.

Ontwikkelingen

Intern:
· Naar aanleiding van het in 2015 uitgebrachte Arenarapport zijn binnen de ODZOB ontwikkelacties uitgevoerd binnen 4 lijnen: inhoudelijk, bestuurlijk, relationeel, organisatorisch en strategisch. In 2017 vindt een follow-up plaats.
· Bij opstart van de ODZOB is gekozen voor een tweehoofdige directie (algemeen en bedrijfsvoering). N.a.v. het Arenaonderzoek heeft het AB er voor gekozen om vanaf 1 januari 2016 door te gaan met een eenhoofdige directie.
· Sinds november 2015 is de ODZOB gehuisvest op de Wal 28 in het centrum van Eindhoven. De verhuizing heeft tot gevolg gehad de invoering van een nieuw werkconcept (flexibel en zo veel mogelijk digitaal werken). Ook heeft de nieuwe huisvesting invloed gehad op vervoersbewegingen van medewerkers (woon-werkverkeer/dienstreizen). De nieuwe huisvesting heeft ook invloed op de werksfeer/beleving bij medewerkers.
Extern:
· Op 14 april 2016 is de Wet VTH in werking getreden. Het doel van deze wet is een veilige en gezonde leefomgeving, door het bevorderen van de
kwaliteit en samenwerking bij de uitvoering en handhaving van het omgevingsrecht. De wet is een invulling van de Wet algemene bepalingen
omgevingsrecht (Wabo) en regelt de randvoorwaarden voor gemeenten en provincies om tot een hogere kwaliteit van vergunningverlening, toezicht en handhaving te komen. Zo wordt het basistakenpakket van de omgevingsdiensten wettelijk verankerd en worden gemeenten en provincies verplicht een verordening kwaliteit VTH te hebben.
· Naast de wet komt er een Algemene Maatregel van Bestuur VTH, dit leidt tot een wijziging van het Besluit Omgevingsrecht (Bor). In de AMvB is vastgelegd wat basistaken zijn. Ook worden eisen gesteld aan de
beleidscyclus, dienen bevoegde gezagen te komen tot een gezamenlijk uitvoeringsniveau van de basistaken en de uitkomst daarvan te monitoren. Ten slotte wordt de aansluiting op Inspectieview milieu verplicht. De vermoedelijke datum van inwerkingtreding is 1 juli 2017. De Omgevingswet, die naar verwachting op 1 juli 2019 in werking treedt, betekent een algehele stelselherziening voor de wet- en regelgeving, die
ziet op de kwaliteit van de fysieke leefomgeving. De herziening heeft een grote impact op de manier van werken, de cultuur, het juridisch en technisch instrumentarium en grote gevolgen voor de bevoegde gezagen en organisaties die bij de wet betrokken zijn. De wet beoogt het vergroten van de inzichtelijkheid en het gebruikersgemak, het versnellen van de besluitvorming, meer lokale afwegingsruimte en een
samenhangende benadering. De herziening vraagt om regionale afstemming en samenwerking. De ODZOB wil zich graag samen met de deelnemers van de GR en de andere betrokken partners, waar onder de
Metropoolregio Eindhoven (MRE), GGD en VRBZO voorbereiden op de komst van de wet.

Rapportages

Voorlopige jaarrekening 2016

Naam verbonden partij

Gemeenschappelijke regeling “De Peel 6.1”

Vestigingsplaats

Helmond

Programma

Maatschappelijke Zorg en Jeugd, Werk en Inkomen

Doel en openbaar belang

Draagt zorg voor kwaliteit en continuïteit voor de uitvoering van de door de lokale overheden opgedragen taken op het gebied van WMO, Jeugd en participatiebudget. Echter de uitvoering van de taken heeft niet binnen de GR Peel 6.1 plaatsgevonden maar werd, evenals in 2015, uitgevoerd door Helmond. GR Peel 6.1 is vrijwel leeg en niet actief. Ter vervanging is per 01 01 2017 de GR Peelgemeenten actief geworden. (gemeente Helmond neemt hieraan niet deel)

Partners

De deelnemende gemeenten zijn Asten, Deurne, Gemert-Bakel, Helmond, Laarbeek en Someren

Bestuurlijk belang

De gemeente Someren is met 1 lid vertegenwoordigd in het dagelijkse bestuur, en met 2 leden in het algemeen bestuur.

Eigen vermogen

Er zijn geen passiva aanwezig

Vreemd vermogen

Er zijn geen passiva aanwezig

Financieel resultaat

€ 0

Financieel belang

De GR wordt gefinancierd door de 6 deelnemende Peelgemeenten.

Risico’s

Aangesloten gemeenten zijn aansprakelijk voor tekorten.

Ontwikkelingen

De GR Peel 6.1 blijft bestaan: er is geen uittredingsbesluit of -voornemen gekomen. De GR is echter inhoudelijk en financieel leeg. In 2017 worden geen begroting, kadernota en jaarstukken opgesteld .

Rapportages

Jaarstukken 2016

Privaatrechtelijke personen

Hierbij gaat het om deelnemingen in stichtingen, naamloze of besloten vennootschappen en verenigingen voor de behartiging van in oorsprong gemeentelijke taken.
Buiten beschouwing zijn gebleven de lidmaatschappen van de verenigingen van Nederlandse gemeenten (VNG) en Brabantse gemeenten (VBG). Genoemde lidmaatschappen zijn gericht op gezamenlijke belangenbehartiging en/of kennisoverdracht.

De gemeente participeert in de navolgende privaatrechtelijke rechtspersonen.

Naam deelneming

Stichting Bureau Inkoop en aanbestedingen Zuid-Oost brabant (BIZOB)

Vestigingsplaats

Oirschot

Programma

Algemene dekkingsmiddelen

Aard van de activiteiten

Verzorgen inkoopfunctie voor deelnemende gemeenten

Bestuurlijke betrokkenheid

In het bestuur is elke deelnemende gemeente, ongeacht de fysieke grootte of het
inwoneraantal, met twee personen vertegenwoordigd.

Risico’s

De termijn van een individuele, bilaterale samenwerkingsovereenkomst is 4 jaar,
waarna er de mogelijkheid van uittreding of continuering (al dan niet onder gewijzigde
voorwaarden) bestaat.

Naam deelneming

Stichting Streekontwikkeling “de Peel”

Vestigingsplaats

Gemert-Bakel

Programma

Economische zaken, recreatie en toerisme

Aard van de activiteiten

Verbeteren organiserend vermogen alle deelnemende partijen met het oog op het creëren van een structurele basis voor de soc.-econ. ontwikkeling. Financiering middels subsidies.

Bestuurlijke betrokkenheid

De gemeente Someren is in het algemeen bestuur
vertegenwoordigd met 1 zetel.

Risico’s

Financiële betrokkenheid is afhankelijk van te
ontplooien activiteiten en juridische vormgeving daarvan.

Naam deelneming

Brabant Water NV

Vestigingsplaats

Den Bosch

Programma

Economische zaken, recreatie en toerisme

Aard van de activiteiten

Verzorgen watervoorziening

Bestuurlijke betrokkenheid

Jaarlijkse aandeelhoudersvergadering

Risico’s

Geen

Naam deelneming

NV Bank Nederlandse Gemeenten

Vestigingsplaats

Den Haag

Programma

Algemene dekkingsmiddelen

Aard van de activiteiten

Voorzien in financieringsbehoefte van publiekrechtelijke rechtspersonen.

Bestuurlijke betrokkenheid

Jaarlijkse aandeelhoudersvergadering

Risico’s

Geen

Naam verbonden partij

Coöperatieve Bosgroep Zuid-Nederland U.A.

Vestigingsplaats

Heeze

Programma

Openbare ruimte en natuur

Aard van de activiteiten

Bos- en natuurbeheer. De Bosgroep ondersteunt de leden op diverse manieren bij de ontwikkeling, inrichting en beheer van hun bos- en natuurterreinen.

Bestuurlijke betrokkenheid

Gemeente Someren is lid van bosgroep.

Risico’s

De leden zijn slechts aansprakelijk tot het bedrag van hun contributie en hoeven niet mee te betalen aan tekorten.