Wat wilden we bereiken?

Vanaf 1 januari 2015 is de transitie Jeugdzorg een feit. In de jaren 2015-2018 staat de transformatie-opdracht centraal. Dat betekent dat gemeenten bestuurlijk en financieel verantwoordelijk zijn voor alle vormen van jeugdhulp, Veilig thuis (Algemeen Meldpunt Huiselijk Geweld en Kindermishandeling (AMHK)), jeugdbescherming en jeugdreclassering.

We willen bereiken dat:

  • Opgroei- en opvoedproblemen, psychische problemen en stoornissen zijn voorkomen of door vroege signalering en/of vroege interventie zijn opgepakt.
  • Het opvoedkundig klimaat in gezinnen, wijken, buurten, scholen, kinderopvang en peuterspeelzalen is versterkt.
  • De opvoedvaardigheden van de ouders zijn versterkt, zodat zij in staat zijn hun verantwoordelijkheid te dragen voor de opvoeding en het opgroeien van jeugdigen.
  • De eigen kracht van de jeugdige, zijn ouders en de personen die tot hun sociale omgeving behoren, waarbij voor zover mogelijk wordt uitgegaan van de eigen inbreng, is versterkt.
  • De jeugdige opgroeit in een veilige opvoedsituatie.
  • Er sprake is van integrale hulp aan de jeugdige en zijn ouders bij multiproblematiek.

Wat hebben we hiervoor gedaan?

7.3.1

Versterken van de eigen kracht van jeugdigen en inzetten op preventie, waarbij het versterken van de weerbaarheid van kinderen een belangrijk aandachtspunt is. Daarvoor zullen we het verbeterplan weerbaarheid (opgesteld in 2015), implementeren bij de start van het schooljaar 2016-2017.

De gemeenteraad heeft in haar vergadering van april 2016 het plan van aanpak weerbaarheid vastgesteld en bijbehorende financiële middelen beschikbaar gesteld.

7.3.2

Versterken van de eigen opvoedkracht van ouders en hun sociale omgeving. Dit wordt vastgelegd in een verbeterplan.

Het verbeterplan voor activiteiten op het gebied van opvoedkracht van ouders is geïntegreerd in het plan van aanpak weerbaarheid, welke in april 2016 door de gemeenteraad is vastgesteld.

7.3.3

Investeren in de doorontwikkeling van de samenwerking tussen Veilig Thuis en het lokale veld.

De voorbereidingen op de nieuwe Peelsamenwerking en de inrichting van de lokale toegang per 1-1-2017 vragen extra inzet van het ambtelijk apparaat. Dat maakt dat er keuzes moeten worden gemaakt en prioriteiten worden gesteld. Er dient prioriteit gegeven te worden aan de voorbereidingen op de Peelsamenwerking, daarom wordt de rapportage over de doorontwikkeling van de samenwerking tussen het lokale veld en Veilig Thuis later in de planning opgenomen.

Zijn we tevreden?

De eerste twee activiteiten zijn afgewerkt. De derde activiteit is vanwege de ontwikkeling naar de samenwerking van de vijf Peelgemeenten doorgeschoven. De regionale samenwerking, zowel op het niveau van de 21 gemeenten in Oost Brabant als op de schaal van de GR (5) Peelgemeenten blijft de nodige aandacht vragen.

Wat waren de belangrijkste randvoorwaarden?

  • Uitvoering van de jeugdhulp vindt plaats binnen de budgetten die het Rijk daarvoor

beschikbaar heeft gesteld.

  • Na het voldoen aan de afspraken met het Regionaal Transitie Arrangement moeten er

binnen het budget jeugdhulp financiële middelen resteren voor het versterken van de lokale    aanpak.

  • Actieve inbreng van vindplaatsen bij het inventariseren van activiteiten benodigd voor het opstellen van verbeterplannen.

Wie is verantwoordelijk?

Bestuurlijk:
Ambtelijk:

Wat heeft het gekost?

Begroting 2016 na wijziging

Werkelijk 2016

Uitvoering plan van aanpak Weerbaarheid*

130.200

9.027

Implementatie Jeugdhulp en project "21 voor de jeugd"*

40.000

26.083

Totaal

170.200

35.110

DeDeDedDDeDD

De structurele kosten voor Jeugd zijn gedekt uit regulier budget.