Wat wilden we bereiken?

Een doelmatige afvalinzameling gericht op het bereiken van een bronscheidingspercentage van minimaal 75% in 2020.

Wat hebben we hiervoor gedaan?

5.2.1

Sturen op verdergaande afvalscheiding door voortzetting van tariefdifferentiatie, wijziging van de inzamelstructuur (meer afvalstromen huis-aan-huis inzamelen) en inzamelfrequentie.

Conform het vigerende afvalbeleidsplan zijn de structuur en frequentie van de huis aan huisinzameling gewijzigd. Met ingang van januari 2016 zamelen we het restafval één keer in de vier weken in en het gft-afval en PMD (plastic/metaal/drankenkartons) om de veertien dagen. Hierdoor hebben we het afgelopen jaar minder restafval ingezameld en zijn de tonnages ingezameld PMD gestegen. Het scheidingspercentage bedraagt nu 71% en moet naar minimaal 75% in 2020. Om de bewoners te betrekken bij het proces om de scheiding van de afvalstromen te optimaliseren, hebben we in november/december een enquête gehouden. Veel bewoners hebben deze enquête ingevuld. De resultaten worden in februari 2017 informatief aan de gemeenteraad aangeboden. Aanbevelingen en eventuele knelpunten worden daarna verder uitgewerkt.

5.2.2

Uitbreiden of verplaatsen van de milieustraat.

Voor het bepalen van het gewenste serviceniveau van de milieustraat, zijn de inwoners van Asten en Someren bij het proces betrokken via een breed uitgezette enquête en een aantal interviews met dorps- en wijkraden. Veel inwoners hebben de enquête ingevuld. Het resultaat wordt in februari 2017 informatief aan de gemeenteraad aangeboden. Daarna wordt gestart met de definitieve planvorming voor herinrichting van de milieustraat waarbij de aanbevelingen uit de enquête worden meegenomen.

Zijn we tevreden?

We kunnen m.b.t. het onderwerp afval tevreden zijn.
Uit de hoge respons op de afvalenquête blijkt dat de bewoners steeds bewuster worden van de noodzaak van goede afvalscheiding. Naast de huis aan huisinzameling speelt de milieustraat een belangrijke rol in de afvalverwijderingsketen. De resultaten van de enquête geven voldoende input en richting aan een verdergaande afvalscheiding en de inrichting van de milieustraat.

Wat waren de belangrijkste randvoorwaarden?

De realisatie van bovengenoemde actiepunten dient in samenwerking met Asten opgepakt te worden.

Wie is verantwoordelijk?

Bestuurlijk:
Ambtelijk:

Wat heeft het gekost?

Begroting 2016 na wijziging

Werkelijk 2016

Uitbreiden en herinrichten milieustraat*

60.000

0

Totaal

60.000

0

De reguliere kosten 2016 voor afval zijn verantwoord in het reguliere budget en zijn gedekt uit de afvalstoffenheffing.

Om te voorkomen dat de kosten van de bewonersenquête zouden moeten wachten op de financiële afronding van het IP, is in overleg met Asten besloten om de kosten te verrekenen in de exploitatie van de milieustraat (waarvan Asten 47% betaalt).