Wat wilden we bereiken?

Een efficiënt beheer en onderhoud van de voorzieningen voor stedelijk waterbeheer binnen de
gemeente Someren. Hierbij wordt nadrukkelijk gekeken naar het, zoveel mogelijk, voorkomen
van wateroverlast. Daarnaast willen we de samenwerking met ketenpartners en binnen de
Peelregio verder vorm geven.

Wat hebben we hiervoor gedaan?

5.3.1

De jaarschijf riolering 2016 tot uitvoering brengen.

De voortgang van de jaarschijf Riolering 2016 per project is als volgt: - aanpak H2S problematiek drukriool cluster Nieuwendijk en Kerkendijk, niet gestart wordt 2017 uitgevoerd; - problematiek drukriool Someren-Eind zuid, niet gestart wordt 2017 uitgevoerd; - ombouw communicatie 10 hoofdgemalen naar GPRS, niet gestart wordt 2017 uitgevoerd; - huis- en kolkaansluitingen vervangen bij herinrichtingen, in uitvoering en loopt door tot medio 2017; - afkoppelen Sijlkensstraat, uitvoering gereed; - aanpak waterkwaliteit Loovevijvers, in uitvoering en loopt door tot medio 2017; - reparaties uit inspecties 2011-2014, in voorbereiding en loopt door tot medio 2017; - dichtschuimen loos riool Muldersweg, niet gestart wordt 2017 uitgevoerd; - ombouw rioolgemaal Havenoord, gereed; - reliningen uit inspecties 2011-2014, wordt in Peelverband voorbereid en uitgevoerd in 2017; - onderzoek foutaansluitingen Balisboom, gereed.

5.3.2

In overleg met de ketenpartners en binnen de Peelregio verder invulling geven aan de samenwerking in de regio.

Binnen de Peelgemeenten is een gestructureerd overleg "Doelmatig waterbeheer".

Zijn we tevreden?

Er zijn een flink aantal acties vanuit de jaarschijf gerealiseerd. Toch verlopen enkele niet onbelangrijke projecten niet zoals vooraf gehoopt.
M.b.t. de Keizerstraat heeft een discussie tussen diverse belanghebbenden geleid tot het onderzoeken van nieuwe oplossingsrichtingen.
Voor Someren Noord zijn we, met Waterschap Aa en Maas, aan het zoeken naar oplossingen, die door extra benodigde gronden niet erg makkelijk gevonden kunnen worden.

In de Peel wordt steeds beter samengewerkt, doordat we elkaar steeds beter kennen. De ramp met de wateroverlast heeft de samenwerking met het waterschap en Deurne en Asten nog eens extra versterkt, omdat we binnen dit gebied niet alleen korte termijnoplossingen voor wateroverlast hebben bedacht, maar ook de trekkers zijn voor een toekomstgerichte watersysteemanalyse, waarin het oppervlaktewatersysteem en het rioleringssysteem integraal worden bekeken om zodoende de beste oplossingen voor wateroverlast, verdroging en klimaatadaptatie te kunnen bepalen. Dit heeft veel energie gekost, die vooraf niet voorzien was, waardoor enkele benoemde projecten ook nog niet zijn opgepakt of afgerond.

Wat waren de belangrijkste randvoorwaarden?

Enkele maatregelen ter vermindering van de wateroverlast dienen afgestemd te worden met het
waterschap omdat zij ook een bijdrage in de oplossing van de problematiek moeten doen. Hierbij
zijn we qua planning dus deels afhankelijk van het waterschap.

Wie is verantwoordelijk?

Bestuurlijk:
Ambtelijk:

Wat heeft het gekost?

Begroting 2016 na wijziging

Werkelijk 2016

vGRP: investeringen stedelijk water

1.677.632

863.843

vGRP: exploitatielasten stedelijk water

666.357

778.950

Totaal

2.343.989

1.642.793

In de paragraaf onderhoud kapitaalgoederen (onderdeel riolering) wordt een analyse gegeven van de lagere investeringen stedelijk water in 2016.

De hogere exploitatielasten stedelijk water in 2016 worden met name veroorzaakt door hogere personeelskosten ivm de wateroverlast in juni en doordat er meer capaciteit ingehuurd is dan voorzien omdat een vaste medewerker riolering is vertrokken.