Ontwikkelingen dienstverlening

De medewerkers van het Klant Contact Centrum (KCC) zijn aanspreekpunt voor het eerste contact met de gemeente. Inmiddels draait het KCC al weer enkele jaren. Door de invoering van het zaakgericht werken beschikken de medewerkers van het KCC over steeds meer informatie en kunnen daarmee meer vragen direct beantwoorden. De gemeente Someren streeft naar een dienstverlening met duidelijke meerwaarde voor de inwoners. Een moderne, digitale en toekomstgerichte dienstverlening is een belangrijk onderdeel hierbij. In 2016 zijn wederom een aantal belangrijke stappen gezet naar verdergaande digitalisering van de dienstverlening.

Afgegeven producten Publiekszaken

2014

2015

2016

Uittreksels Burgerlijke Stand

200

199

218

Uittreksels GBA

437

436

320

Akten Burgerlijke Stand

324

348

300

Verklaring omtrent gedrag

360

326

296

Rijbewijzen

1.409

1.457

1.980

Reisdocumenten

3.489

3.850

4.364

Eigen Verklaringen

246

220

277

Totaal

6.465

6.836

7.755

Bezwaar- en beroepschriften

Inwoners die het niet eens zijn met een beslissing van de gemeente, kunnen bezwaar indienen.
In 2016 zijn 188 bezwaarschriften ingediend.

Ingediende bezwaarschriften

2014

2015

2016

Gemeentelijke belastingen (WOZ/OZB)

137

137

102

Legeskosten

7

2

3

Overige belastingen

(o.a. afvalstoffenheffing, rioolheffing

29

17

13

en hondenbelasting)

Domein Ruimte

(Bestemmingsplannen; wabo-

10

12

11

vergunningen etc.)

Planschade

3

1

1

Handhaving, dwangsom

(incl. 13b Opiumwet +

15

13

30

invorderingsbeschikkingen)

Sociaal Domein

(Participatiewet, Wet maatschappelijke

16

22

17

ondersteuning, Jeugdwet, schuld-

dienstverlening)

Subsidies

0

1

0

Verkeersbesluiten/-maatregelen/inritten

1

1

0

Vergoeding leerlingenvervoer

2

3

1

Overigen

10

9

10

Totaal

230

218

188

Klachtenregeling

Een klacht die onder de klachtenregeling valt, dient altijd betrekking te hebben op het gedrag van een ambtenaar, bestuurder of bestuursorgaan. In 2016 zijn acht klachten ontvangen. Hiervan is er één doorgestuurd naar het bevoegde orgaan en één klacht is kort na het indienen (na telefonische uitleg) ingetrokken. Het aantal klachten dat behandeld is komt hiermee op 6.

Ten opzichte van 2015 is het aantal klachten gestegen. Dit is waarschijnlijk te wijten aan het feit dat in 2016 gestart is met de mogelijkheid om klachten digitaal in te dienen via een daarvoor bestemd formulier. Dit formulier wordt -zo blijkt- niet altijd correct gebruikt. Het formulier is bijvoorbeeld gebruikt om informatie te verkrijgen over een bepaald onderwerp of om een melding te doen. Hiervoor dient echter een ander formulier gebruikt te worden dan het formulier voor het indienen van klachten.

Ontvangen klachten

2014

2015

2016

Aantal

3

3

8

De zes in behandeling genomen klachten zijn via het informele traject naar tevredenheid afgehandeld. Hierbij vond er doorgaans een telefonisch gesprek plaats waarbij vragen zijn beantwoord of is een specifiek onderwerp nader uitgelegd of toegelicht. Er vond éénmaal een persoonlijk gesprek plaats om opheldering over zaken te geven. Twee klachten hebben geleid tot een leermoment voor de gemeente Someren op het gebied van communiceren met de burger. Deze leermomenten nemen wij ter harte.

Meldingen openbaar gebied

De Uitvoeringsdienst Openbare Ruimte Asten-Someren zorgt voor de afhandeling van meldingen in de openbare ruimte in beide gemeenten. Meldingen zoals een gat in de bestrating, schade aan speeltoestellen, beschadigde verkeersborden of overhangende takken kunnen online gemeld worden. Daarnaast is in 2016 de BuitenBeter app geïntroduceerd waarmee via de smartphone gemakkelijk een melding gedaan kan worden.
In 2016 zijn in totaal 1.904 meldingen binnengekomen. De meeste meldingen vallen onder de categorie straten en pleinen & gladheidsbestrijding zoals het onderhoud van straten en bermen (537), de groenvoorziening (490) en reinigen en afval (282). De toename van het aantal meldingen ten opzichte van 2015 heeft te maken met de invoering van de BuitenBeter app waardoor de drempel om een melding te doen is verlaagd. Daarnaast waren er in 2016 enkele calamiteiten (wateroverlast en hagelschade) waardoor er extra pieken van meldingen zijn geweest.
De Uitvoeringsdienst Openbare Ruimte Asten-Someren werkt met een nieuw meldingssysteem, waardoor er t.o.v. 2015 andere categorieën zijn. Dit levert het volgende overzicht voor 2016 op:

Meldingen openbaar gebied

2014

2015

2016

Totaal aantal

1.129

1.300

1.904

Meest voorkomende meldingen

2014

2015

2016

Zwerfvuil / dumpen afval

116

137

Onderhoud wegen en bermen

188

295

Huisvuil containers

6

4

Riolering

70

66

Plantsoenonderhoud

182

178

Bomen

123

221

Vandalisme

1

7

Straten en pleinen & gladheidsbestrijding

537

Groenvoorziening

490

Reinigen en afval

282

Riolering

187

Dieren

126

Openbare verlichting

70

Verkeer

52

Burgerparticipatie en bijeenkomsten
In 2016 hebben verschillende bijeenkomsten plaatsgevonden waar gemeente en inwoners en vertegenwoordigers van organisaties en instellingen elkaar hebben ontmoet. Tijdens deze bijeenkomsten zijn inwoners geïnformeerd en/of heeft de gemeente waardevolle informatie gekregen van haar burgers. Een greep uit de onderwerpen die aan bod zijn gekomen:
bestemmingsplan buitengebied, themabijeenkomst “Stellen van Vragen over leefbaarheid,
zorg & welzijn en jeugd & gezin”, inloopavonden gevolgen hagelschade, opvang statushouders, sloopregelingen, cursus Politiek Actief, dorpsgesprek Someren-Heide, brand bandenopslag Someren-Heide, overlast roeken, regenwaterriolering en ecologische verbindingszone.
Daarnaast is er tijdens enkele vergaderingen van de dorps- en wijkraden op verzoek een toelichting gegeven op diverse onderwerpen zoals het geluidsscherm in Lierop en de herinrichting van de Kerkendijk in Someren-Heide. Ook heeft er met de wijkraad Waterdael en Loove en het dorpsoverleg Someren-Heide een wandeling door de wijk / het dorp plaatsgevonden. Tijdens deze wandelingen is samen met vertegenwoordigers van de gemeente gekeken naar de ontwikkelingen en verbeterpunten in de wijk. Tot slot heeft de gemeente een bijeenkomst georganiseerd voor alle dorps- en wijkraden waar ervaringen werden uitgewisseld en ideeën gedeeld.

Openbare orde en veiligheid

In 2016 hebben zich een drietal incidenten voorgedaan die een grote invloed hadden op de Openbare orde en Veiligheid:

Wateroverlast
Op woensdag 1 juni trok een lentestorm over het zuiden van Brabant waardoor Someren zwaar werd getroffen door extreme regenval. In drie uur tijd viel meer dan 70 millimeter water. Dat is meer dan normaal in de hele maand juni aan regen valt. Verschillende straten liepen helemaal onder en werden hermetisch afgesloten. De brandweer is de hele nacht bezig geweest met het leegpompen van ondergelopen kelders en garages en het opruimen en vegen van straten.

Hagelstorm
Donderdagavond 23 juni werd het zuiden van Brabant opnieuw getroffen door extreem noodweer. Gedurende die avond trok er een hagelbui over Zuidoost-Brabant die met name in de gemeenten Asten, Bergeijk, Heeze-Leende en Someren enorme schade aan land- en tuinbouwbedrijven en particuliere en publieke eigendommen (auto’s, woningen, gebouwen) veroorzaakten. Er was sprake van een zogenaamde supercel waardoor er hagelstenen met doorsnedes van 7 tot 10 centimeter uit de lucht vielen.
In de dagen die volgden werden de gevolgen van de hagelstorm pas echt goed duidelijk. De omvang van het getroffen gebied was groter dan men aanvankelijk dacht; de schade was enorm, zowel voor particulieren als voor landbouwbedrijven. Tuinbouwkassen en daken van veestallen waren door de enorme hagelstenen doorboord.
Om de gevolgen van het noodweer beter aan te kunnen pakken is er met alle betrokken partijen, waaronder de vier gemeenten, de Zuidelijke land- en tuinbouworganisatie (ZLTO) de provincie Noord-Brabant en de Veiligheidsregio projectmatig samengewerkt.

Bandenbrand Someren-Heide
Op zondagochtend 6 november (02.30 uur) brak een zeer grote brand uit bij bandenopslag Van den Hoogen Recycling BV aan de Groeneweg 14 in Someren-Heide. Vanwege de complexiteit van de brand duurde het tot vrijdagochtend 11 november (10.10 uur) voordat het sein brand meester gegeven kon worden. Bij de brand ontstond een hevige rookontwikkeling. Diverse korpsen uit de omgeving zijn dagenlang bezig geweest met de bestrijding van de brand. Vanuit de Veiligheidsregio werd opgeschaald naar GRIP 3.  De oorzaak van de brand is niet achterhaald.
De brand heeft een grote impact gehad op met name de inwoners van Someren-Heide. Via diverse kanalen zoals bijeenkomsten met deskundigen tijdens en na de brand is ernaar gestreefd de inwoners zo goed mogelijk te informeren en een luisterend oor te bieden.
De gemeenteraad heeft de Rekenkamerfunctie de opdracht gegeven een onafhankelijk onderzoek in te stellen naar het dossier Van den Hoogen Recycling BV. De resultaten van dit onderzoek worden in de eerste helft van 2017 bekendgemaakt.

Naast bovenstaande incidenten zien we dat op het gebied van Openbare Orde en Veiligheid steeds vaker sprake is van mensen die niet mee kunnen of willen in de huidige maatschappij. Dat leidt tot probleemsituaties binnen het gezin, in de buurt of voor de gemeente. Het gaat om volwassenen maar ook om een aantal jongeren, waarover we ons ernstig zorgen maken. De stap naar crimineel gedrag is klein en soms al gemaakt. Onze regiefunctie op het gebied van veiligheid en in het sociaal domein biedt kansen om deze problemen aan te pakken. Het kost tijd en deskundigheid om de juiste strategie te kiezen.

Het drugsgebruik en de drugshandel onder jongeren en jongvolwassenen is groot. In Someren heeft de gemeenteraad in oktober 2015 uitgesproken dat ze 'dit niet langer pikken`. Er wordt ingezet op preventie en repressie. Samen met de politie, maar ook samen met burgers en horeca, wordt hier veel aandacht aan gegeven. Ook is ingezet op regionale samenwerking en handhaving.

De gemeente heeft steeds meer een rol in de aanpak van ondermijnende activiteiten. De politie spoort op en er wordt zowel strafrechtelijk als bestuursrechtelijk opgetreden. Burgemeesters ontvangen steeds vaker zogenaamde bestuurlijke rapportages, op basis waarvan zij daadkrachtig kunnen (en moeten) optreden. Zo is in 2016 8x een pand gesloten in het kader van de Wet Damocles: de sluiting van panden waarin drugs worden verkocht, afgeleverd of verstrekt. Daarnaast is 1x een waarschuwingsbrief gestuurd. Vanuit Someren is het afgelopen jaar, in samenwerking met onder andere de GGD geïnvesteerd in het op gang brengen van regionale samenwerking op het gebied van preventief drugsbeleid. Ook dit begint zijn vruchten af te werpen.

Buitengewoon Opsporingsambtenaar (BOA)

De Buitengewoon Opsporingsambtenaar (BOA) heeft als taak de leefbaarheid en veiligheid binnen de gemeente Someren te verbeteren. Dit doet hij door inwoners aan te spreken op ongewenst gedrag, te waarschuwen en indien nodig te verbaliseren. De meeste tijd besteedt de BOA aan het afhandelen van meldingen en klachten van inwoners.

Meldingen en klachten

2014

2015

2016

Aantal

265

154

141

In 2016 kwamen bij de BOA 141 meldingen en klachten binnen over burenruzies, problemen door hangjongeren, parkeerproblemen en overlast door loslopende honden. Ook milieuklachten, meldingen van illegaal gedumpt afval en vernielingen in het openbaar gebied werden door de BOA behandeld. Hij was betrokken bij buurtbemiddeling, controles op het gebied van basisregistratie personen (BRP), controle op de huisvesting van arbeidsmigranten en de leegstand van woningen. Daarnaast heeft de BOA een rol bij de uitvoering van zaken in het kader van de Wet Damocles. De BOA was ook direct betrokken bij veel handhavingszaken die lopen bij de gemeente.

De BOA en andere toezichthouders nemen bij een melding altijd contact op met de melder. De BOA heeft een spilfunctie in de afwikkeling van de melding en het overleg met instanties zoals politie, OM, woningbouwverenigingen en andere hulpverlenende instanties. Vanwege de vaak gevoelige onderwerpen en het belang van goede afstemming kost de afhandeling van de meldingen veel tijd.
De BOA waarschuwt bij ongewenst gedrag, maar kan ook proces-verbaal opmaken. Naast de eigen BOA van de gemeente wordt ook de Stichting Stadswacht Helmond regelmatig ingezet. De stadswachten werken dan in opdracht van de gemeente Someren. In 2016 zijn 209 processen-verbaal opgemaakt. De meeste processen werden uitgeschreven in de blauwe parkeerschijfzone. Ook is een aantal keren proces-verbaal opgemaakt in verband met het laden en lossen buiten de toegestane tijden, voor het uitlaten van de hond in verboden gebied, voor het niet opruimen van hondenpoep en dumpen van huishoudelijke afvalzakken.

Proces-verbalen

2014

2015

2016

Aantal

311

176

209

De BOA is preventief aanwezig op de markt, bij het zwembad, op de kermissen en bij de vele evenementen in de gemeente Someren. Samen met het team van de Stichting Stadswacht Helmond, de politie en andere instanties draagt de BOA bij aan een veiliger en leefbaar Someren.

Veiligheidshuis Brabant Zuidoost

Bij de aanpak van veiligheidsvraagstukken zijn regelmatig meerdere instanties betrokken. Denk hierbij aan gemeenten, politie en justitie, maar ook maatschappelijke partijen. Hierbij komt de verbinding met zorg steeds vaker om de hoek kijken. Vooral op het gebied van overlast, huiselijk geweld, aanpak risicojongeren en jeugdgroepen, drugsproblematiek en nazorg ex-gedetineerden zien we dat preventie, zorg en repressie elkaar moeten aanvullen willen we daadwerkelijk slagen in de aanpak van de problematiek.

Het Veiligheidshuis Brabant Zuidoost, gevestigd in Helmond, speelt hierbij een belangrijke rol. Binnen het veiligheidshuis wordt complexe casuïstiek besproken, waarbij er een koppeling gemaakt wordt tussen de justitiële kant en de zorgkant. Ook wordt een Persoonsgerichte aanpak (PGA) toegepast op personen die verantwoordelijk zijn voor veel overlast en zogenaamde high impact crime (HIC) zoals woninginbraken en geweld. Ook vanuit Someren is een beperkt aantal personen aangemeld voor deze aanpak. De gemeente blijft intensief betrokken.
Het Veiligheidshuis blijft hameren op een goede verbinding tussen zorg en veiligheid en een tijdige opschaling naar het Veiligheidshuis. Dit doet ze vanuit haar adviserende en signalerende rol. Burgemeester Veltman is voorzitter van het bestuur van het Veiligheidshuis Brabant Zuidoost.

Koninklijke onderscheidingen

Burgers die zich inzetten voor doelen in de samenleving doen dit vaak in alle bescheidenheid, zonder eigenbelang en op verschillende terreinen. Speciaal voor hen is er een Koninklijke onderscheiding, die de burgemeester uitreikt namens Zijne Majesteit de Koning. Meestal gebeurt dat op Koningsdag, maar het kan ook op een ander moment. Elke inwoner kan iemand voordragen voor een lintje. In 2016 zijn 8 personen benoemd tot Lid in de Orde van Oranje-Nassau.

Huwelijksjubilea

In 2016 heeft wederom een aantal Somerense echtparen hun huwelijksjubileum gevierd. Er waren 85 echtparen die hun 50-, 60-, 65- en 1 zelfs 70-jarig huwelijk mochten vieren. In 2016 vond voor de zesde keer het Pracht Paren Concert plaats, een feestelijke bijeenkomst voor echtparen die dat jaar 50, 60, 65 of 70 jaar zijn getrouwd. Het concert is een initiatief van de gemeente Someren en van een aantal lokale muziekverenigingen (zangverenigingen, het Seniorenorkest en de harmonieën en fanfares). Tijdens deze feestelijke bijeenkomst is ook het college van burgemeester en wethouders aanwezig. Ieder jaar wordt het Pracht Paren Concert in een ander kerkdorp gehouden. In 2016 was dat in De Vurherd in Lierop.

Zummerse Mens

Elk jaar op de nieuwjaarsreceptie wordt de Zummerse Mens bekendgemaakt. Met het uitreiken van deze onderscheiding wil de Stichting Someren Natuurlijk haar waardering laten blijken voor een Somerenaar die klaarstaat voor een ander en onopvallend werkt, in het verenigingsleven of daarbuiten. De jury heeft mevrouw Diny van den Broek gekozen als Zummerse Mens 2016.