De beschikbare weerstandscapaciteit van de gemeente wordt berekend uit:
1 | Algemene reserve |
2 | Begrotingsruimte |
3 | Post onvoorzien |
4 | Stille reserves |
5 | Onbenutte belastingcapaciteit |
Ad 1. Algemene reserve
Stand 31-12-2016 | |
---|---|
Algemene reserve grondbedrijf | 9.359 |
Algemene risicoreserve | 1.500 |
Algemene reserve vrij aanwendbaar | 3.656 |
Vastgelegde algemene reserve | 33.118 |
Reserve bijzondere werken | 877 |
Reserve artikel 22 | 22 |
Totaal | 48.532 |
- De algemene reserve grondbedrijf is om financiële tegenvallers binnen het grondbedrijf af te dekken. Toepassing van het gehanteerde uitgangspunt betekent voor de gemeente Someren een aan te houden buffer van € 2,8 mln. De stand van de reserve bedraagt ultimo 2016 9,4 mln. Dit betekent dat ruimschoots wordt voldaan aan het gewenste niveau van de aan te houden buffer.
- De algemene risicoreserve is ter afdekking van financiële tegenvallers.
- De algemene reserve vrij aanwendbaar wordt ingezet voor onvoorziene investeringen.
- De vastgelegde algemene reserve werd als vaste buffer gebruikt, omdat hier rente over berekend werd die als dekkingsmiddel in de exploitatie werd opgenomen. Vanaf de begroting 2017 is deze rentetoerekening echter niet meer van toepassing. Deze reserve kan dan ook ingezet worden ter dekking van risico's.
- De reserve bijzondere werken is bedoeld voor de aanleg van bovenwijkse voorzieningen. Vanuit de grondexploitatie wordt een vast bedrag per m² uitgegeven grond in deze reserve gestort. Een uitgewerkte financiële onderbouwing van deze reserve ontbreekt. Om deze reden wordt deze als algemeen dekkingsmiddel (reserve) aangemerkt.
- De reserve artikel 22 is bedoeld voor investeringen in het kader van de volkshuisvesting. Een uitgewerkte financiële onderbouwing van deze reserve ontbreekt. Om deze reden wordt deze als algemeen dekkingsmiddel (reserve) aangemerkt.
Ad 2. Resultaat jaarrekening
Het resultaat is als afzonderlijk nog te bestemmen post op de balans opgenomen. Besluitvorming
over de bestemming vindt plaats bij de vaststelling van de jaarrekening. Volgens de geldende
financiële kaders wordt het resultaat afgestort in de vastgelegde algemene reserve.
Resultaat jaarrekening 2016 | |
---|---|
Resultaat | 196 |
Totaal | 196 |
Ad 3. Post onvoorzien
Onvoorzien begroting 2016 | Incidenteel | Structureel |
---|---|---|
Onvoorzien | 200 | |
Totaal | 200 |
De post onvoorzien is ter dekking van niet voorziene uitgaven in 2016. Deze is in 2016 volledig
ingezet. In de begroting is hiervoor een bedrag opgenomen van € 200.000,--.
Ad 4. Stille reserve
Stille reserves zijn niet-bedrijfsgebonden eigendommen van een gemeente met een hogere waarde in het economisch verkeer dan de boekwaarde. Stille reserves dragen bij aan de weerstandscapaciteit, omdat een deel van de eigendommen kan worden verkocht boven de boekwaarde waardoor winst ontstaat. Deze winst kan worden ingezet ter afdekking van financiële tegenvallers. De stille reserves zijn vooralsnog niet inzichtelijk gemaakt omdat de mogelijk in aanmerking komende bezittingen tot de normale bedrijfsvoering worden gerekend en er geen voornemen bestaat om deze te verkopen. Het betreft hier met de name de overwaarde op het onroerend goed van de gemeente bestaande uit gebouwen en grond (inclusief ongeveer 1.400 ha bos en natuurterreinen).boxploitatgeiggggAsten
Ad. 5 Onbenutte belastingcapaciteit
De gemeente kan haar belastingen verhogen om financiële tegenvallers op te vangen. Het verschil tussen de opbrengsten bij maximale tarieven en de geraamde opbrengsten is de onbenutte belastingcapaciteit.
Voor het jaar 2016 bedraagt het maximale tarief 0,1889% van de Woz-waarde. Dit is 20% hoger dan het landelijk gewogen percentage van de gecorrigeerde Woz-waarde. Genoemd tarief wordt ook gehanteerd voor toelating tot artikel 12-status. In het geval de artikel 12-status de gemeente valt te verwijten, blijft het altijd mogelijk om lopende het artikel 12-traject belastingvoorschriften op te leggen. In de regel tot de huidige grens van 140% van het gemiddelde tarief, maar in uitzonderingsgevallen wordt een hogere opslag niet op voorhand uitgesloten.
Wanneer het berekende gemiddelde OZB-tarief voor de gemeente lager is dan het percentage voor toelating tot artikel 12 is er in principe sprake van een onbenutte belastingcapaciteit, immers een verhoging van het OZB-percentage zal nodig zijn om voor een aanvullende uitkering in aanmerking te komen. In onderstaande tabel is bij benadering aangegeven welke opbrengst deze verhoging genereert. In dit rapport is ervoor gekozen het verschil in percentage te vermenigvuldigen met de woz-waarde van de woningen + de woz-waarde van de niet-woningen. Bij een daadwerkelijke aanvraag zal een meer nauwkeurige berekening aan de orde zijn.
Onbenutte belastingcapaciteit t.o.v. “artikel-12 norm”
OZB-percentage van de Woz-waarde voor toelating art.12 | 0,1889% |
---|---|
Werkelijk gewogen % Woz-waarde gemeente | 0,1401% |
Verschil | 0,0488% |
Onbenutte belastingcapaciteit | 1.393 |
Overzicht beschikbare weerstandscapaciteit
In onderstaande tabel is een overzicht gegeven van de geprognosticeerde beschikbare weerstandscapaciteit per 31-12-2016.
Stand 31-12-2016 | |
---|---|
Algemene reserve | 48.532 |
Jaarrekeningresultaat | 196 |
Stille reserves | P.M. |
Onbenutte belastingcapaciteit | 1.393 |
Totaal | 50.121 |