Wat wilden we bereiken?

We willen ervoor zorgen dat bestemmingen in onze gemeente goed bereikbaar zijn en iedereen veilig gebruik kan maken van onze wegen.

Wat hebben we hiervoor gedaan?

3.1.1

In het overleg binnen de regio blijven pleiten voor een snelle aanpak van de A67.

De minister van Infrastructuur en Milieu heeft op 12 oktober 2016 de Startbeslissing voor de MIRT verkenning A67 Leenderheide-Zaarderheiken ondertekend. De uitwerking van deze verkenning duurt 2 jaar, van eind 2016 tot eind 2018.

3.1.2

Een plan ontwikkelen om meer bekendheid te geven aan fietsactiviteiten.

Deze activiteit zal in 2017 worden opgepakt in verband met andere prioriteiten.

3.1.3

In overleg met belangengroepen bezien of er naast de gerealiseerde allemansroutes in en rond Someren-dorp nog andere allemansroutes gerealiseerd kunnen worden en of er nog andere toegankelijkheidsbevorderende maatregelen nodig zijn.

De infrastructurele aanpassingen zijn nog niet allemaal gereed. Wanneer dit is afgerond, kan een nieuwe Allemansroute van Lierop naar De Heihorsten worden gerealiseerd. Hierna volgen nog routes naar Someren-Eind en Someren-Heide.

3.1.4

De gevolgen van de ontwikkeling van het bedrijventerrein op de verkeersstromen en de situatie bij de rotonde Witvrouwenbergweg-Acaciaweg en de rotonde Witvrouwenbergweg-Provinciale weg monitoren.

Door jaarlijks een verkeerstelprogramma uit te voeren ontstaat er inzicht in de verkeersstromen. De commissie Ruimte is in de vergadering van 6 juli aan de hand van een raadsnotitie geïnformeerd over de resultaten uit het verkeerstelprogramma en de doorstroming op de Witvrouwenbergweg in het bijzonder. De raadsnotitie is voor kennisgeving aangenomen.

3.1.5

In het overleg binnen de regio het belang van goed openbaar vervoer voor Someren blijven verdedigen.

De nieuwe dienstregeling voor 2017 is half december 2016 ingegaan. Buslijn 20 is als buslijn 320 met de overige buurtbuslijnen gehandhaafd.

Zijn we tevreden?

We kunnen tevreden zijn over de behaalde resultaten.
Op 12 oktober 2016 heeft minister van Infrastructuur en Milieu de startbeslissing voor de MIRT-Verkenning A67 Leenderheide-Zaarderheiken ondertekend. In de verkenning zullen diverse oplossingsrichtingen en mogelijke maatregelen worden onderzocht.

Het plan m.b.t. het ontwikkelen van fietsactiviteiten is, door andere prioriteiten, nog niet opgepakt.

Voor de allemansroutes zijn enkele paden aangelegd en er dienen nog enkele paden te worden gerealiseerd, waarna het onderdeel allemansroute kan worden afgerond.

De hoeveelheid verkeer wordt op diverse wegen jaarlijks gemeten, zodat er een beeld ontstaat van de ontwikkeling van de verkeersstromen en afhankelijk daarvan maatregelen kunnen worden overwogen.

De nieuwe concessie van het openbaar vervoer voor deze regio is ingegaan. In het huidige vervoersplan, dat jaarlijks wordt geactualiseerd, zijn de belangen van Someren goed verwerkt.

Wat waren de belangrijkste randvoorwaarden?

Draagvlak creëren bij diverse partijen voor gezamenlijke oplossingsrichtingen en de benodigde
financiële middelen.

Wie is verantwoordelijk?

Bestuurlijk:
Ambtelijk:

Wat heeft het gekost?

Begroting 2016 na wijzigigng

Werkelijk 2016

Rolstoeltoegankelijke routes*

50.000

22.636

Totaal

50.000

22.636

De overige kosten in 2016 waren conform het vastgestelde verkeersbeleidsplan 2013-2018.